verdriet - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu verdriet - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu

verdriet

Door: yoke

Blijf op de hoogte en volg Joke

12 Juni 2012 | Indonesië, Ubud

Kreeg vanmiddag het bericht dat mijn schoonzus afgelopen nacht is overleden.
Nog maar 63 jaar... Ze was al een tijdje ziek maar al met al is het toch nog heel snel gegaan.
Afgelopen donderdag zijn we bij haar geweest en heb ik afscheid van haar genomen. We hebben het toen nog over van alles gehad. ze was o.a. nog heel belangstellend naar mijn reis.
Het is met een heel dubbel gevoel dat ik hier nu zit. Er gebeurt zoiets en je bent dan zo ver weg...
Toch ga ik niet terug naar Nederland. Dat betekent niet dat ik er niet mee bezig ben. Donderdag heb ik afscheid van haarzelf genomen en deze week neem ik op mijn manier hier afscheid van wie ze was. Ben blij hier mensen te kennen die met me meeleven.
Wilde naast alle leuke dingen ook dit verdrietige bericht delen...

  • 12 Juni 2012 - 13:32

    Gerianne :

    Sterkte Joke !!!

  • 12 Juni 2012 - 13:34

    Renate:

    Hee Joke, heel veel sterkte, het is wel heel erg snel gegaan zeg! Maar gelukkig heb je haar donderdag nog gezien en is haar verder leed bespaard gebleven. Wel een raar gevoel om dan aan de andere kant van de wereld te zitten...

  • 12 Juni 2012 - 14:32

    Maureen:

    lieve joke, wij lezen net je bericht. wij zijn nu allemaal in arnhem. Fijn om te lezen dat je in gedachten ook hier bij ons bent. Het is nog een heel geregel. (wel gek hoor om dit vanaf janny's computer te schrijven). Dikke kus van ons allen. liefs maureen

  • 12 Juni 2012 - 15:09

    Bianca:

    Hoi Joke, ik wens je veel sterkte om je verdriet te verwerken. Het lijkt mij heel moeilijk dat je dit nu zover weg alleen moet verwerken, maar verwerken doet een ieder op zijn eigen manier en vaak in je eigen hoofd en hart. Toch ben je niet echt alleen, er zijn mensen die met je mee leven en aan je denken. Hopelijk geeft dat je kracht om naast het verdriet ook te genieten van je omgeving en de mensen die je daar treft. Liefs, Bianca ( en ik denk ook van Dick).

  • 12 Juni 2012 - 16:15

    Roelie:

    hoi joke, nog maar net weg en dan zo`n triest bericht uit nederland !
    we willen je sterkte wensen en gelukkig zijn er mensen met wie je het verdriet kunt delen.
    kussie van je zussie

  • 12 Juni 2012 - 17:18

    Annie:

    Lieve Jo, wie had verwacht dat al zo snel, nadat jij donderdag afscheid genomen had van Janny, de familie hier ook al zo snel afscheid van haar moest nemen... Onvoorstelbaar... Gelukkig heeft ze de laatste dagen geen pijn en lijdensweg gehad en is ze rustig 'weg'geslapen... Voor iedereen een grote troost! Ik wil jou ook van harte condoleren! Jouw kennende zul jij deze dagen op een speciale manier, jouw manier, ECHT afscheid van haar nemen, van je schoonzus om wie ze was...bidden, offertjes, kaarsjes, enz. Met lieve mensen om je heen! In Indonesie gaan de mensen op een heel andere manier met de dood om... Ik wil je heel veel sterkte hiermee wensen!
    Verder hoop ik natuurlijk van harte, dat je ook al fijne momenten hebt gehad!!!!! En dat je deze week (en aankomende weken) BLIJFT GENIETEN! (we zijn allemaal nu weer met de neus op de feiten gedrukt...er kan zomaar een kink in de kabel komen...) Zou Janny ook gewild hebben! Ik heb op mijn FB vandaag een prachtig nummer van Chris de Burgh geplaatst: Songbird... Met prachtige beelden van "all over the world", misschien kijkt zij van boven af een beetje met je mee en zingt er ook een songbird voor jou een mooi liedje....
    Hopelijk kunnen we binnenkort weer gekke/bijzondere/mooie dingen op je blog lezen!!!! :-) CARPE DIEM
    Heel veel liefs en een dikke kus van je vriendinnetje in Meppel!

  • 12 Juni 2012 - 18:51

    Lisette:

    Heel veel sterkte met het verwerken van je verdriet Joke!

  • 12 Juni 2012 - 20:18

    Janneke:

    Lieve Joke

    Op de plek waar je nu bent met alle spiritualiteit om je heen, zal het gevoel des te intenser zijn.
    Dikke knuf. Janneke W.

  • 13 Juni 2012 - 06:12

    Roelie:

    Joke, gecondoleerd!

    Fijn dat je afscheid hebt kunnen nemen.
    Sterkte deze dagen!
    Liefs

  • 13 Juni 2012 - 10:57

    Sonja:

    Ja, Joke, dit is zeker heel verdrietig, ookal heb je eerder al afscheid genomen. Dit is het nadeel bij verre reizen. Maar je weet hoe de Indonesische mensen denken over het leven na de dood...wie weet komt ze je nog wel ` bezoeken...`

    Ik zou ook zeker verder gaan met je reis, vooral omdat je schoonzus zo geinteresseerd was in je trip.
    Bij deze mijn medeleven, hopelijk kun je het toch een plekje geven binnen je vakantie. Veel sterkte voor jou en je familie en vrienden.

    Warme groet, Sonja

  • 13 Juni 2012 - 17:49

    Harma:

    Lieve Joke, gecondoleerd met het overlijden van Jannie.
    Fijn wat je schrijft, dat je niet alleen bent.
    Heel veel wijsheid, kracht en liefde toegewenst.
    Hug je Zussie Harma

  • 13 Juni 2012 - 19:06

    Erica:

    Lieve joke ... We wensen je heel veel sterkt .. Maar blijf zeker genieten van je reis ! Liefs van ons

  • 14 Juni 2012 - 02:43

    Joke Kruid:

    Lieve allemaal, heel veel dank voor jullie reacties. Inderdaad gaan de mensen hier (zeker op Bali) heel anders om met de dood. Hoezo dood? Je ziel blijft bestaan en komt binnen korte of langere tijd terug. Dat is je karma... En het is de weg van de natuur dat alles komt en gaat, ook de mens. Hier vinden ze dat helemaal niet erg maar normaal wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze geliefden niet missen. Maar ze hebben er veel eerder vrede mee dat iemand er niet meer is.
    De afgelopen dagen dus heel veel gesproken over de dood en alles eromheen. Over de verschillen, over de gebruiken, over het belang van familie en nog veel meer wat ik zo niet op kan schrijven. Gisteravond een soort meditatieritueel gedaan voor Janny. Het doet in ieder geval heel goed! Familie heel veel sterkte met alles regelen!
    En ja, ik ga verder hier, ben heel blij dat ik dat kan en denk aan Janny en allen die me lief zijn (en dat zijn er veel)!

  • 14 Juni 2012 - 11:19

    Ria:

    Alsnog gecondoleerd, als je dit leest ben je weer verder op reis, maar zullen je gedachten toch regelmatig in Nederland zijn, zoals onze gedachten vaak bij jou zijn! Sterkte en nog een goede reis verder groetjes Ria en Frits
    Bianca (en Dick)..toch niet toevallig uit Arnhem en familie van mijn F.?

  • 19 Juni 2012 - 08:39

    Astrid:

    Dag, Joke
    Nu heb ik pas de tijd om je reisverslagen te lezen vandaar ook mijn late reactie op het overlijden van je schoonzus. Gecondoleerd en sterkte gewenst, ook van Rudolf. En het is waar wat je schrijft, het omgaan met de dood is daar zo anders als hier, fijn te weten dat je zoveel lieve mensen om je heen had die je steunen op zo'n moment heb je dat zo nodig. Het vervolg van je reis ga ik nu verder lezen, je beschrijft alles zo mooi, als altijd, ik leef met je mee en ondanks het gemis en het feit dat je niet bij het afscheid, hier aanwezig kon zijn zal je toch een goed gevoel geven dat je je schoonzus nog hebt gezien en gesproken voor je vertrek je volgt je gevoel en dat is goed, ondanks dit verdriet wens ik jou een mooie voortzetting van je avontuurlijke reis. Genieten van het leven is zo belangrijk ! Veel liefs van Rudolf en mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

"A GOOD TRAVELER HAS NO FIXED PLANS AND IS NOT INTENT ON ARRIVING"... "THE OCEAN IS CALLING AND I MUST GO"... "WHEN YOU TRAVEL YOU WILL NEVER BE COMPLETELY AT HOME AGAIN, BECAUSE PART OF YOUR HEART WILL ALWAYS BE ELSEWHERE"... Zomaar een paar mooie spreuken die ik ergens tegenkwam. In mijn geval is "elswhere" Indonesië. Ik hou van reizen en dan met name in Indonesië. Hoe dat komt zou ik niet weten. Maar ik hou van de mensen, van de natuur, van de cultuur, van de warmte, van het eten... Ik maak wel plannen maar of alles gaat zoals gepland maakt me niet zo veel uit. En op alle eilanden in Indonesië vind ik mensen die voor langere of kortere tijd vrienden worden waardoor ik me overal thuis voel. Dat neemt niet weg dat het ver van huis heel leuk is om zo nu en dan iets te horen of te lezen van mensen uit Nederland. Dus mocht je willen, voel je vrij om te te reageren op m'n blog!

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 72480

Voorgaande reizen:

30 Maart 2016 - 14 Mei 2016

BALI / MALUKU april/mei 2016

25 Februari 2015 - 11 April 2015

MALUKU / BALI 2015

29 Maart 2014 - 11 Mei 2014

Maluku / Bali 2014

10 Juni 2012 - 07 Juli 2012

Bali / Maluku juni 2012

04 September 2011 - 02 Oktober 2011

Bali / Sulawesi sept. 2011

07 Maart 2010 - 24 Mei 2010

Indonesië 2010

Landen bezocht: