rust... - Reisverslag uit Saparua, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu rust... - Reisverslag uit Saparua, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu

rust...

Door: yoke

Blijf op de hoogte en volg Joke

26 Juni 2012 | Indonesië, Saparua

Inderdaad een droomplek om een poosje te blijven!
De prijs was inclusief 3 maaltijden per dag. Eerst dacht ik wow, maar dat was ook wel noodzakelijk want ergens anders eten was niet mogelijk. In Kulur, het dichtstbijzijnde dorpje 4 kilometer verderop waren alleen een paar warungs waar je eerste levensbehoeften (en sigaretten natuurlijk) kon kopen. Omdat ik na een dag de enige gast was overlegde Sabah vaak wat we gingen eten, leuk! Hij of Ali, die het moest leren, kookte altijd. En altijd lekker, vaak vegetarisch of met vis.
Een nadeel waren wel de vele vele muggen en ander ongedierte... Regelmatig zat ik onder de bulten ondanks al mijn gesmeer...
De eerste avond regende het weer heel hard. Na het eten moest ik naar het toilet, was buitenom en geen paraplu... Hard lopend met een deksel (van een emmer ofzo) boven m'n hoofd ernaartoe. Had m'n lange rok aan, struikelde over een soort drempeltje en ik lag languit in een plas van zo'n 5 centimeter. Geen droge draad meer... Gelukkig m'n sarong bij me, altijd eigenlijk dus die kon ik vervolgens aan...
Overdag was er geen elektriciteit. Als het 's avonds te donker werd om nog wat te zien ging er 2 liter benzine o.i.d. in het aggregaat en was er elektriciteit tot een uur of 11 a 12. De eerste nacht was het wel wennen, die totale duisternis. Bij ons zie je altijd wel wat als je 's nachts je ogen open doet, maar hier was er geen enkel verschil... Gelukkig had ik 2 goede zaklantaarns bij me, dus ik redde me wel.
Toen ik dinsdagmorgen, de 2e dag, wakker was en lekker voor m'n huisje zat kwam Sabah zeggen dat hij naar de markt in Saparua, 12 kilometer verderop, ging. De "hoofdstad" van het eiland, ook een dorp dus... Hij vroeg of ik meewilde en snel gedoucht (koud uiteraard), aangekleed en achterop de ojek mee naar Saparua. Er waren 2 markten, op allebei geweest. Een bol sagu gekocht, Ali zou dit voor me/ons klaarmaken, ik wilde uiteraard sagu proeven! En een hele grote zoete ananas. Ik was aan het afdingen bij de vrouw maar ze wilde niet en iedereen had heel veel lol toen ze zei "atau makan harus beli" en ik dit bleek te verstaan(als je wilt eten, moet je hem kopen). Heb er geloof ik 3 of 4 keer ontbijt van gehad, bestrooid met gemalen kokos, lekkerrrrr!!! En de mannen hebben er natuurlijk ook van gegeten.
's Avonds een soort soep gegeten met de sagu die je erin kon doen, was ook alweer lekker! Heb op de markt ook maar even weer zo'n Chinese paraplu gekocht voor de korte momenten in de regen. Als je er langer dan 5 minuten mee liep kwam het water erdoor...:)
's Avonds met Upang, de oude man, heel veel oude Molukse liedjes gezongen, jawel! Hij was moslim en had ze al jaren niet meer gezongen, zingen is daar iets voor christenen... Maar wat ik kende, kende hij ook allemaal! Was echt fantastisch, hij was helemaal ontroerd, met name bij sommige liedjes, de mensen die ze kennen zullen zich er wel iets bij voor kunnen stellen, vooral "sioh mama" en "gandong e". Deed hem aam vroeger denken. Vlakbij de markt 's morgens 2 plastic zakken arak gekocht, was lekker en de zakken waren 's avons toen we naar bed gingen leeg...Heel gezellig dus!
De volgende keer vanaf woensdag, de 3e dag...

  • 26 Juni 2012 - 07:30

    Aly Hilberts:

    Wat geweldig joke om zoveel avonturen te beleven en dank je wel dat je ons laat meereizen met je verhalen.
    Maak er nog meer moois van deze laatste weken.
    Liefs Aly

  • 30 Juni 2012 - 05:00

    Astrid:

    Prachtig , zoals je de sfeer beschrijft, het eten ..vooral het samen zingen en zelfs de regen ! er komen veel mooie herinneringen bovendrijven wanneer ik je reisverslagen lees. Nog een fijne tijd gewenst en leuk dat je nu ook wat foto's hebt kunnen plaatsen,zo genieten we allemaal mee van jouw avontuurlijke belevenissen .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

"A GOOD TRAVELER HAS NO FIXED PLANS AND IS NOT INTENT ON ARRIVING"... "THE OCEAN IS CALLING AND I MUST GO"... "WHEN YOU TRAVEL YOU WILL NEVER BE COMPLETELY AT HOME AGAIN, BECAUSE PART OF YOUR HEART WILL ALWAYS BE ELSEWHERE"... Zomaar een paar mooie spreuken die ik ergens tegenkwam. In mijn geval is "elswhere" Indonesië. Ik hou van reizen en dan met name in Indonesië. Hoe dat komt zou ik niet weten. Maar ik hou van de mensen, van de natuur, van de cultuur, van de warmte, van het eten... Ik maak wel plannen maar of alles gaat zoals gepland maakt me niet zo veel uit. En op alle eilanden in Indonesië vind ik mensen die voor langere of kortere tijd vrienden worden waardoor ik me overal thuis voel. Dat neemt niet weg dat het ver van huis heel leuk is om zo nu en dan iets te horen of te lezen van mensen uit Nederland. Dus mocht je willen, voel je vrij om te te reageren op m'n blog!

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 72468

Voorgaande reizen:

30 Maart 2016 - 14 Mei 2016

BALI / MALUKU april/mei 2016

25 Februari 2015 - 11 April 2015

MALUKU / BALI 2015

29 Maart 2014 - 11 Mei 2014

Maluku / Bali 2014

10 Juni 2012 - 07 Juli 2012

Bali / Maluku juni 2012

04 September 2011 - 02 Oktober 2011

Bali / Sulawesi sept. 2011

07 Maart 2010 - 24 Mei 2010

Indonesië 2010

Landen bezocht: