Nusa Penida - Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu Nusa Penida - Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu

Nusa Penida - Ubud

Door: Yoke

Blijf op de hoogte en volg Joke

09 Mei 2014 | Indonesië, Ubud

Maandagmorgen vertrokken richting Padangbai van waaruit de boot naar Nusa Penida vertrekt. Nog even wat visspullen gekocht onderweg, in een andere zee moeten andere haken ofzo... Het was wel weer een gewacht op de boot, het laatste halfuur in de volle zon, ik was bijna gebraden! Aangekomen eerst toch maar gekeken bij Guesthouse Nusa Penida van Agus. Was wel open, werd nu tijdelijk gerund door een Fransman (zei men) maar ik wilde er niet slapen. Er was n.l. midden in de ruimte een aapje vastgebonden aan een boom, sprong gestresst heen en weer en daar wilde ik niet steeds naar kijken! Zou het moeten aangeven, want het is ook hier verboden om apen als "huisdier" te houden. Gelukkig was er vlakbij nog een ander. Edy's guesthouse. Leek er veel op qua opzet, kamers e.d. Daar de intrek genomen en eerst maar eens een eind gelopen en later lekker gelezen op het strand. M. was alweer aan het vissen.... Jammer genoeg is de stroming hier bijna overal zo sterk dat je niet kunt snorkelen of zwemmen. Maar met de voeten in het water is ook lekker! 's Avonds lekker sate gegeten op de pasar malam, een klein avondmarktje met uitsluitend eten.
De volgende morgen vroeg opgestaan en naar een naburig dorpje naar de markt gelopen. In mijn herinnering was hij groter en was er meer te krijgen. Zal wel in de war zijn met een andere markt.... Erna naar Chrystal Bay waar je wel kon zwemmen. Het was nog net zo geweldig als vorige keer, alleen lagen er erg veel boten met dagjesmensen. Heerlijk gezwommen en poos met 4 Australiers gepraat. 's Middags zou M. weer vissen met Wayan, maar thuisgekomen bleek dat Wayan 's morgens iets te veel arak had gedronken, een beetje dronken was en sliep. De mannen hebben weinig te doen, rond Bali lijkt de vis op te zijn. Heel vaak wordt er niets gevangen, de laatste ochtend kwam er een boot terug van een paar uur vissen, ze hadden er slechts 6 gevangen, triest! Later M. toch nog gaan vissen toen Wayan weer was bijgekomen, ik weer lekker naar het strand. 's Avonds omgekleed om naar een tempel te gaan. De eerste keer op deze reis! In sarong en kebaya achterop de ojek, was een half uurtje rijden, was een speciale tempel. Het was weer even indrukwekkend als altijd. Offers en wierook gekocht, gezeten /gebeden in 3 verschillende tempelgebouwen waarvan de laatste de belangrijkste was, de tempel van Shiva. Daar waren ook meer mensen en was er een speciaal iemand voor de "zegen". Moest weer even nadenken hoe het ook alweer ging met het water, de man sproeit met een soort kwast water op je hoofd, dan 5x in je handen (rechterhand boven): 3x drinken, 1x op je hoofd doen en 1x op het gezicht, alles heel snel. Daarna pak je rijst om op je voorhoofd te "plakken". De sfeer in zo'n tempel is voor mij een beetje vergelijkbaar met die in een kerk, heel veel positieve energie. Alleen gaat alles daar veel minder "officieel", iedereen sjouwt maar wat rond, mooi!
De volgende morgen ging de boot om 11 uur alweer terug naar Bali. Ingepakt en poosje wachten uiteraard. Na een uurtje varen waren we er. Dacht ik. We waren er ook wel, maar er was geen rui,te om aan te leggen. We hebben maar liefst anderhalf uur rondgedobberd voor we aan land konden, onvoorstelbaar! En toen lagen er alweer 2 boten te wachten. Zou graag dat vaarschema eens checken...
In Ubud nu de achterste kamer, mijn favoriet! Weer alles uitgepakt en nu echt alles, het moet weer goed ingepakt voor ik zaterdag vertrek. Eerst gisteren nog naar de markt geweest in Sukawati, onvoorstelbaar groot! En nu dan de laatste dingen doen en kopen, vanuit Indonesie is dit mijn laatste blog...:(. Hoop dat alles in de rugzak past, ik denk dat er iets meer mee terug gaat dan ik mee heb genomen...
Straks onderweg nog even een laatste massage (nu kan het nog) en dan inpakken...
Tot in Nederland, live of digitaal, amatooooo


  • 09 Mei 2014 - 06:34

    Judith:

    Het zit er alweer bijna op! Nog even genieten van de laatste dagen op het relaxte Bali en dan weer terug naar ons! Het wordt zondag 13 graden met regen dus ik denk dat je niet kunt wachten weer in Nederland te zijn haha

  • 09 Mei 2014 - 08:08

    Renate:

    Ja inderdaad petweer, ben er helemaal zat van :-(!! (maar de haard doet het, we hebben stroom, de winkels zijn altijd open, je hoeft geen uur in de brandende zon te staan en er komt altijd warm water uit de douche..... en de wasmachines doen het ook altijd..... ook allemaal wel relaxed haha)

  • 09 Mei 2014 - 09:28

    Harriet Brouwer:

    Bedankt voor alle leuke verslagen.,het was weer mooi om je op deze manier te volgen.ik wens je een goede reis terug .liefs en groeten.

  • 09 Mei 2014 - 11:44

    Rita De Vries:


    hallo Joke, hartelijk bedankt voor die mooie reisverhalen, we keken er weer steeds naar uit! We wensen je een goede reis terug naar het koude Nederland, misschien kun je wat van dat mooie weer meenemen?
    Wij gaan 11 juni de zon maar weer opzoeken in Calabrië . Groetjes en tot ziens !
    Hans en Rita.

  • 09 Mei 2014 - 12:47

    Roelie:

    Fijn hoor om alles wat je schrijft ,het mee te mogen maken,al vast Welkom home.

    groetjes Roelie

  • 09 Mei 2014 - 15:12

    Rudolf:

    Terima kasih joke,sampai ketemu lagi
    alvast een goede terug reis
    veel liefs rudolf
    cium2 xxx

  • 09 Mei 2014 - 15:50

    Gea:

    wat gaat de tijd toch snel voorbij, zo ben je weg en zo ben je ook weer terug. we wensen je een goede terug reis. en we hebben zeker weer genoten van je verslagen.

  • 09 Mei 2014 - 16:21

    John:

    Dag Joke een goede reis terug, we hebben genoten van je verhalen. Hengeltje kopen in Nederland?

  • 09 Mei 2014 - 18:05

    Janneke:

    Leuk je verhalen te hebben gelezen! Goede terugreis en tot gauw!

  • 09 Mei 2014 - 18:27

    Erica:

    Hey Joke..wat heb je weer genoten en weer veel gezien en meegemaakt ! Bijna zit het er weer op ! Vanuit een koud en nat Nederland (echt erg hoor) wensen we je een goede terug reis en we hopen je snel te zien en spreken ! Liefs en dikke Kusz

  • 10 Mei 2014 - 13:27

    Annie:

    Hoi Joke, op het moment dat ik dit schrijf, ben je weer onderweg naar ons. Ik sluit me aan bij bovenstaande schrijvers: heel erg bedankt voor alle prachtige verhalen van je! Het was weer een feestje wanneer er weer nieuws van je binnengekomen was. Soms werd ons geduld op de proef gesteld en maakten we ons wel een beetje ongerust...(gelukkig onterecht bleek later dan wel weer, want alles ging heel goed met je en je GENOOT intens van alles!!!!!!) Nu (jammergenoeg alweer...wat is het snel gegaan!) dus in het stukje 'niemandsland' en onderweg weer naar het 'normale' leven in Nederland.... Alles heeft nadelen, maar óók voordelen! (Renate heeft dat heel mooi beschreven!) Ik kijk uit naar je terugkomst en om alle verhalen uit je mond te horen! Dat is tóch anders dan ze te moeten lezen. Dussssss.....welkom terug bij ons!!! Liefs en X, Annie

  • 11 Mei 2014 - 15:32

    Astrid :

    Goede reis terug, Joke en tot gauw ! Thanks voor het delen van al die mooie belevenissen , het zal wel even schakelen zijn voor jou, vooral wat het klimaat betreft want het regent hier nu al onafgebroken vier dagen achtereen . Laten we hopen dat het a.s woensdag, de 14e mei iets beter weer is om bij volste volle maan te genieten van het mooie programma in Zael, ik verheug mij er op je dan weer te zien ! Veel liefs, Astrid


  • 16 April 2016 - 11:16

    Bep:

    Wat heb ik genoten van al je verhalen. Een goeie reis terug naar Nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ubud

Joke

"A GOOD TRAVELER HAS NO FIXED PLANS AND IS NOT INTENT ON ARRIVING"... "THE OCEAN IS CALLING AND I MUST GO"... "WHEN YOU TRAVEL YOU WILL NEVER BE COMPLETELY AT HOME AGAIN, BECAUSE PART OF YOUR HEART WILL ALWAYS BE ELSEWHERE"... Zomaar een paar mooie spreuken die ik ergens tegenkwam. In mijn geval is "elswhere" Indonesië. Ik hou van reizen en dan met name in Indonesië. Hoe dat komt zou ik niet weten. Maar ik hou van de mensen, van de natuur, van de cultuur, van de warmte, van het eten... Ik maak wel plannen maar of alles gaat zoals gepland maakt me niet zo veel uit. En op alle eilanden in Indonesië vind ik mensen die voor langere of kortere tijd vrienden worden waardoor ik me overal thuis voel. Dat neemt niet weg dat het ver van huis heel leuk is om zo nu en dan iets te horen of te lezen van mensen uit Nederland. Dus mocht je willen, voel je vrij om te te reageren op m'n blog!

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 72512

Voorgaande reizen:

30 Maart 2016 - 14 Mei 2016

BALI / MALUKU april/mei 2016

25 Februari 2015 - 11 April 2015

MALUKU / BALI 2015

29 Maart 2014 - 11 Mei 2014

Maluku / Bali 2014

10 Juni 2012 - 07 Juli 2012

Bali / Maluku juni 2012

04 September 2011 - 02 Oktober 2011

Bali / Sulawesi sept. 2011

07 Maart 2010 - 24 Mei 2010

Indonesië 2010

Landen bezocht: