Kota Ambon en de rest - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu Kota Ambon en de rest - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu

Kota Ambon en de rest

Door: yoke

Blijf op de hoogte en volg Joke

29 Juni 2012 | Indonesië, Ambon

Eigenlijk heb ik het hier veel te druk om een blog bij te houden haha! Of ik heb geen tijd of er is geen internet, er is bijna altijd wat...
Maar oke, het is nu half 8 's morgens, ben wakker en dacht: NU!
Zaterdagavond vorige week aangekomen vanuit Saparua in Tulehu, Ambon. Ik was alweer eens niet alleen, want Sabah, de -zeg maar- bedrijfsleider van de bungalow waar ik was, zou de week erop naar Ambon om daar iets te regelen voor een centrum voor toeristen wat hij daar met nog iemand wil gaan opzetten. Toen bleek dat ik zaterdags terugging heeft hij zijn plannen veranderd (voorzover men hier vaste plannen heeft) en reisde met me mee naar Ambon. Goed, dus in het donker vanuit Tulehu in een publiek traffic busje naar de hoofdstad. Dat betekent op elkaar gepakt zitten maar wel heel gezellig. Als je denk dat er echt niemand meer bij kan lukt het ze nog om er 2 mensen bij te persen...:). S. wist in Kota Ambon een goed wisma, bleek ook te kloppen, vanaf de busterminal met de becak er naartoe. De oudere man die het runde bleek zelfs perfect Nederlands te spreken. Toen ik hem vroeg hoe dat kwam kreeg ik een heel verhaal over vroeger, dat zijn grootvader een volbloed Belanda was en hij het als kind had geleerd. Heel aardige en zeer beleefde man!
's Avonds voor het eten nog naar de grote gong voor de wereldvrede geweest, mooi! Niet echt goed geslapen i.v.m. het feit dat er een grote groep mannen voetbal zat te kijken en zeer lang en luidruchtig na zat te drinken vlak onder m'n raam... De volgende dag zou ik met S. het eiland verkennen. 's Morgens eerst met de ojek (brommertaxi) naar de zus van de vriend met wie hij het toeristencentrum op gaat zetten gereden om daar een motorbike te lenen. Beetje ingewikkeld maar weer leuk om bij mensen thuis te komen. Koffie gedronken uiteraard en de motorbike meegenomen. Na een paar kilometer zaten we al bij een bengkel (soort reparatieplaats) want de ketting was te slap of zoiets. Poos gewacht met veel bekijks maar gelukkig werd het in ongeveer 10 minuten gerepareerd en hoefde ik maar 4.000 Rp te betalen (ongeveer 3,20 Euro, dat zijn nog eens prijzen...). Verder gereden richting zuiden en we moesten tanken. Maar...de zitting wilde niet open en daaronder zat de opening van de tank.... Wat een ellende, we zijn wel bij geloof ik 5 of 6 verschillende dingen geweest maar niemand die wist hoe het ding open moest... De dag kortte op deze manier al aardig in maar uiteindelijk kwamen we weer terecht bij dezelfde bengkel waar de ketting was gerepareerd en daar was gelukkig een man die hem open kreeg. Geen idee waar het aan lag, was al lang blij dat het nu goed was en we konden tanken!
Onderweg maar eens gestopt op een mooie plek, koffie gedronken en zo'n goddelijk sapje... Die zijn daar vaak zooo lekker, deze ook weer! En dan ook nog met uitzicht op zee...
Verder gereden naar het uiterste zuidpunt van Ambon. Hele mooie wilde zee met rotsen. Verder hebben we eigenlijk helemaal niet zo veel bijzonders gedaan, gewoon door dorpen gereden, zo nu en dan gestopt om ergens te kijken, gewoon een heerlijk dagje!
In het wisma bleken ook een Nederlandse man te zitten met zijn zoon en diens Indonesische vriendin. Heel leuk mee gepraat en later in hetzelfde restaurant gegeten. Waar trouwens een fantastische zangeres Molukse liedjes zong...
's Avonds afscheid genomen van Sabah, m'n wekker stond de volgende morgen om kwart voor 5. Om half 6 zou er weer iemand met een auto me op komen halen naar het vliegveld. Het regende alweer heel hard, was al nat van het lopen van de deur naar de auto... Binnen het uur was ik er, ingecheckt, heerlijk zonder bagage, m'n anderhalve rugzak mocht zo mee. Eerst voor een overstap naar Makassar, Sulawesi. Op de boardingpas stond dat ik naar gate 4 moest maar daar aangekomen was dat dus weer niet zo en stonden er overal allemaal mensen heel stresserig "Denpasar, Denpasar" te roepen en te zwaaien, moest ik naar gate 2 helemaal aan de andere kant... En ik had maar een half uur overstaptijd, was de laatste die aan boord ging haha...
Toen... terug naar Denpasar, Bali!

  • 29 Juni 2012 - 06:54

    Renate:

    Je bent maar druk met vanalles en nogwat hihi, maar ik zie dat het ook helemaal geen weer is om op het strand te liggen. Is het gewoon slecht weer, of is het ook een heel groot verschil waar je bent op Ambon of op Bali? Tot over een poossie.... Ps; het was vannacht toen ik terug kwam van mijn werk 0.00 uur hier 23 graden buiten...

  • 29 Juni 2012 - 09:13

    Joke Kruid:

    hey Renaat! Nee, in de Molukken was het meestal geen strandweer, daar was het regenseizoen... Maar hier op Bali is het heerlijk strandweer!!! Inderdaad behoorlijk verschil dus. Heerlijk dat het in NL ook mooi is nu!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

"A GOOD TRAVELER HAS NO FIXED PLANS AND IS NOT INTENT ON ARRIVING"... "THE OCEAN IS CALLING AND I MUST GO"... "WHEN YOU TRAVEL YOU WILL NEVER BE COMPLETELY AT HOME AGAIN, BECAUSE PART OF YOUR HEART WILL ALWAYS BE ELSEWHERE"... Zomaar een paar mooie spreuken die ik ergens tegenkwam. In mijn geval is "elswhere" Indonesië. Ik hou van reizen en dan met name in Indonesië. Hoe dat komt zou ik niet weten. Maar ik hou van de mensen, van de natuur, van de cultuur, van de warmte, van het eten... Ik maak wel plannen maar of alles gaat zoals gepland maakt me niet zo veel uit. En op alle eilanden in Indonesië vind ik mensen die voor langere of kortere tijd vrienden worden waardoor ik me overal thuis voel. Dat neemt niet weg dat het ver van huis heel leuk is om zo nu en dan iets te horen of te lezen van mensen uit Nederland. Dus mocht je willen, voel je vrij om te te reageren op m'n blog!

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 72579

Voorgaande reizen:

30 Maart 2016 - 14 Mei 2016

BALI / MALUKU april/mei 2016

25 Februari 2015 - 11 April 2015

MALUKU / BALI 2015

29 Maart 2014 - 11 Mei 2014

Maluku / Bali 2014

10 Juni 2012 - 07 Juli 2012

Bali / Maluku juni 2012

04 September 2011 - 02 Oktober 2011

Bali / Sulawesi sept. 2011

07 Maart 2010 - 24 Mei 2010

Indonesië 2010

Landen bezocht: