VOC - Reisverslag uit Pulau Banda Besar, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu VOC - Reisverslag uit Pulau Banda Besar, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu

VOC

Door: Yoke

Blijf op de hoogte en volg Joke

11 April 2014 | Indonesië, Pulau Banda Besar

Wat lijkt Ambon al weer ver weg! Net het laatste stukje nog even gelezen om te zien waar ik was gebleven. Na het internetcafe had ik nog de hele middag. En kreeg een telefoontje van mijn FB vriendin Beby Tuwanakotta (maar ze heet Anna) dat ze op me zat te wachten. Helemaal niets afgesproken ofzo maar naar haar toe gegaan en ze had het plan om naar Suli te gaan, naar het strand. We gingen met een minibusje, dat alleen is al heel leuk om te doen! Gelukkig waren ze niet zo afgeladen als ik wel eens heb meegemaakt. Daar heerlijk gelopen en weer rujak gegeten. Ging goed met m'n voet, was alleen nog een beetje dik. Nu weer 100% trouwens. Na het strand zijn we nog naar haar zuster geweest die hoog in de bergen in Ambon stad woont. Heel gezellig, (bijna) iedereen is supervriendelijk! Daarna nog even ergens wat gegeten, cop Makasssar, een soort soep met lontong (kleefrijst), heerlijk! Daarna ging Anna weer naar huis en ging ik eerst naar m'n "hotel" om m'n rugzak op te halen en daarna naar de boot. Al allemaal mense natuurlijk, ik kon er zo op. Na vragen waar deck 5 was met een hutnummer m'n spullen prinsheerlijk geinstalleerd in mijn gedeelde 4-persoons hut. Achteraf daar geslapen met 3 vrouwen. Natuurlijk moest ik weer klauteren naar het bovenste bed maar met enige moeite ging dat:).
Daarna naar buiten/boven, alles even bekijken. Kwam alweer aan de praat met een man uit Banda, Maga, een onderwijzer die terugging na een project op Ambon. Toen we later op het bovendek zaten kwamen er allemaal mannen bij die hij kende van Banda. Nou, dat werd gezellig, er was een gangmaker bij en eentje die steeds zong. En op Banda zijn de traditionele Molukse liedjes helemaal nog niet vergeten of oubollig, ze worden nog volop gezongen! Ook op de boot dus, haha toen ik meezong hadden ze natuurlijk dikke lol dat ik veel liedjes kende. Kortom een leuke avond! Om een uur of 11 gaan slapen en afgezien van het steeds horen van het gepiep en gescharrel van muizen en/of ratten heb ik goed geslapen!'s Morgens was een ontbijt inbegrepen (tweede klasse), nasi uiteraard met een eitje.
Aangekomen op Banda werd ik al opgewacht door de broer van Maga die een guesthouse had. En daar zit ik nu. Moet zeggen dat het aan de ene kant lekker rustig is maar qua strand enzo valt het een beetje tegen. Je moet bijna altijd een eind rijden voor je op een strand bent. Nou ja, ik loop wat, ze hebben 1 Nederlands boek, bijna uit en Maga en Man (de broer) hebben me al veel laten zien. Veel gebouwen nog hier uit de VOC tijd. Heel bijzonder en ik vind het heel interessant.
En gistermorgen vroeg Man (ook onderwijzer) of ik mee wilde naar 2 van zijn scholen. Ook leuk natuurlijk, dus maar weer achterop de ojek. Toen we er waren bleek dat er van mij verwacht werd dat ik zo'n beetje Engelse les ging geven haha. Ik moest multiple choice vragen op het bord schrijven (in het Engels en zelf bedenken) en dan moesten de kinderen antwoord geven. Eerst sta je daar met de mond vol tanden maar het was heel leuk! Maar wat is het onderwijs anders, heel rommelig, alle kinderen roepen en praten door elkaar heen, niet even maar constant. Het is eigenlijk heel slecht onderwijs. Boeken hebben ze ook bijna niet.
Nu wil het toeval (?) dat in het huis van mr. Man een mooie wereldatlas ligt waarin voorin staat "Donated to the schoolchildren from Banda by ....". Maar hij ligt dus bij mr. Man thuis!!!
Het mooie is wel dat mijn kamer inclusief 3x eten is! Dichtbij is verder ook niets waar dat kan, dus wel prettig. En zijn vrouw is heel aardig!
Vanavond zou er een liedjesavond zijn bij Abba, een van de anderen op de boot. Maar er wordt wel vaker iets gezegd en als je later vraagt kijken ze je aan of je gek bent, dus maar even afwachten... Weet nog niet precies wat ik nu verder ga doen, eerst mijn Bali-friend even afwachten (of hij nog komt). Waarschijnlijk nog wel naar Kei, maar Tanimbar valt zeker af i.v.m. te weinig tijd en Aru is nog even afwachten. De boot gaat soms maar 1x per 2 weken! Dan kan ik niet op tijd terug zijn...
Hopelijk kan ik hier nog eens op het net, anders kon het wel in de school zei Maga. Maar of dat echt kan...
Ik moet nu naar huis, pulang, want de lunch staat op me te wachten!
Amatoooo!

  • 12 April 2014 - 11:46

    Rudolf:

    het is voor mij heel herkenbaar toen ik daar woonde en op school zat ,boeken hadden we ,maar ook niet veel maar gelukkig kreeg ik soms lessen van mijn moeder in het bahasa en in Nederlands , ik denk nog steeds vaak terug aan die tijd en ik mis het nog rindu di dalam hati
    hormat dan salam Dolf

  • 12 April 2014 - 16:01

    Annie:

    Waar FB al niet goed voor is! ;-) Wát leuk dat je Beby/Anna nu in het echt ontmoet hebt en zulke leuke dingen met haar gedaan hebt! Zo kom je nog eens ergens... En je schoonzus Aly zal blij zijn met je ervaring op die school! (zij vroeg je in een van de vorige reacties om info hierover). Fijne tijd maar weer verder! X

  • 13 April 2014 - 22:23

    Wiedy Jakobs:

    Wat toch leuk toch al je verhalen zo een beetje mee te beleven. Fijn dat je voet weer beter is geworden dat kun je er nu niet bij hebben. Kun je alle verschillende eten goed verdragen? Super mooie en inspirerende reis maak je! Alle goede wensen voor het vervolg van je reis! L. Wiedy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Pulau Banda Besar

Joke

"A GOOD TRAVELER HAS NO FIXED PLANS AND IS NOT INTENT ON ARRIVING"... "THE OCEAN IS CALLING AND I MUST GO"... "WHEN YOU TRAVEL YOU WILL NEVER BE COMPLETELY AT HOME AGAIN, BECAUSE PART OF YOUR HEART WILL ALWAYS BE ELSEWHERE"... Zomaar een paar mooie spreuken die ik ergens tegenkwam. In mijn geval is "elswhere" Indonesië. Ik hou van reizen en dan met name in Indonesië. Hoe dat komt zou ik niet weten. Maar ik hou van de mensen, van de natuur, van de cultuur, van de warmte, van het eten... Ik maak wel plannen maar of alles gaat zoals gepland maakt me niet zo veel uit. En op alle eilanden in Indonesië vind ik mensen die voor langere of kortere tijd vrienden worden waardoor ik me overal thuis voel. Dat neemt niet weg dat het ver van huis heel leuk is om zo nu en dan iets te horen of te lezen van mensen uit Nederland. Dus mocht je willen, voel je vrij om te te reageren op m'n blog!

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 555
Totaal aantal bezoekers 72537

Voorgaande reizen:

30 Maart 2016 - 14 Mei 2016

BALI / MALUKU april/mei 2016

25 Februari 2015 - 11 April 2015

MALUKU / BALI 2015

29 Maart 2014 - 11 Mei 2014

Maluku / Bali 2014

10 Juni 2012 - 07 Juli 2012

Bali / Maluku juni 2012

04 September 2011 - 02 Oktober 2011

Bali / Sulawesi sept. 2011

07 Maart 2010 - 24 Mei 2010

Indonesië 2010

Landen bezocht: