Naira - Tidar - Ambon - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu Naira - Tidar - Ambon - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu

Naira - Tidar - Ambon

Door: Yoke

Blijf op de hoogte en volg Joke

03 Mei 2014 | Indonesië, Ambon

's Morgens om 7 uur vertrokken we woensdag de 30e van Ay weer terug naar Banda Naira. Gelukkig was er behoorlijk wat ruimte op de boot, kon deze keer breeduit zitten! Toen ik opstond was het uiteraard nog donker (half 6) en zag ik een heel heldere ster. Ik denk laat ik die eens fotograferen, zoomen en dan kijken wat het wordt. Meestal gewoon een grote vage ronde witte stip. Maar deze keer zag ik een soort ringen/cirkels op de foto, heel bijzonder! Thuis maar eens googelen welke ster/planeet dat kan zijn!
Rob de Canadees zat ook op de boot, toevallig reizen we zo'n beetje tegelijk overal heen en we komen elkaar telkens weer tegen. Niet erg want het is een leuke man, echt een reiziger. Ik zat lekker tegenover een man die steeds zijn neus zat te snuiten in zijn t-shirt en dan vervolgens de restanten daar ook in smeerde, gatver!!!!
We gingen voorspoedig en om kwart over 8 hing ik bij Bintang Laut, de homestay in Naira al over de rand van de vlonder om naar de vissen daaronder en -voor te kijken. Ros, de eigenaresse, zei n.l. dat er een kleine mandarinvis rondzwom en die zijn best wel bijzonder, allemaal kleuren en een bepaalde tekening. Gelukkig, ik heb hem gezien en een beetje vaag op de foto. Lastig foto's maken van onderwater dingen, het bweegt steeds. Het dorp maar eens ingelopen, ik moest toch m'n geleende boek nog terugbrengen. Er was niemand en er kwam niemand dus ik heb hem stiekem geruild voor een ander Nederlands boek dat ik zag. Dat heb ik de volgende dag netjes teruggebracht hoor, was nog niet uit maar ja.... Weer een heerlijke soto ayam gegeten, die maken ze hier fantastisch!
De volgende dag zou ik "vrij" zijn, wat laatste Banda-dingetjes doen, even mailen enzo, M. zou met een Engels-Frans stel en de 2 vissers Mohammad en Abdullah gaan vissen bij Malaukan, de rots waar we eerder waren geweest. Maar...de volgende morgen kwam Lily, het meisje zeggen dat ze niet meegingen omdat Dave, haar vriend, heel ziek was. Wat nu, ze hadden al betaald en wilden ook het geld niet terug. Oke, het kwam er op neer dat ze met z'n allen mij hebben overgehaald om nog een keer mee te gaan. Ik moet zeggen: het was veel te lang (van 7-15!) maar wel de moeite waard! We hebben 9 grote tonijnen gevangen, waarvan de 2 grootste zo'n beetje 60 a 70 kg. p. stuk wogen! Ik raakte nog bijna een paar vingers kwijt omdat ik de lijn vasthield voor 1 van de vissers die op dat moment M. hielp met een hele grote vis. Maar op datzelfde moment (30 seconden later) had ik ook beet en het was geen kleintje! Ik had de lijn in m'n blote handen (je moet eigenlijk altijd handschoenen aan) dus die sneed er lekker door...:(! Het brandde heel erg, maar gelukkig bleef het bij 4 sneden in 4 vingers. Ze hadden een lunch meegenomen, gekookte cassave met gebakken ei, wel lekker maarhet duurde me allemaal wel te lang. Om 3 uur terug en een paar vissen uitgedeeld. 1 voor Ceasar, de duikman, 1 voor Ros, onze "hospita" en 1 voor het stel wat niet mee kon (nou ja, voor Abba, de eigenaar van hun homestay). Waarbij we door Abba werden uitgenodigd om daar gratis te komen eten (terwijl dat het duurste eetadres van Naira was). 's Avonds eerst naar Ceasar om de snorkelspullen terug te brengen en daar sashimi geproefd, dunne plakjes rauwe tonijn met soja/wasabi, verrukkelijk!!! En vervolgens lekker en gezellig gegeten bij Abba. Weer veel verhalen gehoord van allerlei mensen, het stel met de zieke jongeman gaat na hun vakantie in Nieuw Zeeland wonen, avontuurlijk! Niet te laat naar huis, het was weer spannend hoe laat de volgende dag de boot zou vertrekken. Eerst was het 5 uur, toen 7 uur, vervolgens 6 uur en later weer 7 uur. Niemand weet het en er is geen vast schema. Voor de zekerheid de wekker maar om 4.30 gezet...
Als service werd er de volgende morgen door Ros bij iedereen om 4.30 op de deur geklopt... Spullen gepakt en vervolgens meer dan 1,5 uur zitten te wachten omdat het toch 7 uur wordt... het blijft lachen! Maar goed, om 10 over 7 voeren we op de Tidar , een gigantische Pelniboot, de haven uit en was het sampai jumpa (tot ziens) Banda. Hele goede reis gehad, duurde ongeveer 8 uur, rustige zee. Wat wel weer heel erg was, was dat de bemanning heel vaak alle vuilnis en rotzooi in de zee gooide. Er hingen meerdere afvalzakken, ze verzamelden de troep en dumpten het vervolgens in zee!!! M. is dan wel weer zo iemand die naar beneden gaat, iemand wil spreken en vervolgens gaat zeggen dat ze dat niet mogen doen enz. enz. Het bleek dat hij behoorlijk wat medestanders had, het personeel was er ook niet gelukkig mee maar wist niet wat anders te doen. Wat ik wel weet is dat ik als ik weer thuis ben een brief ga sturen naar de Pelni directie. en gelukkig meerdere mensen met mij. Wie weet helpt het ooit... Om een uur of 3 arriveerden we in Kota Ambon!
Daarover morgen meer, amatoooooo

  • 03 Mei 2014 - 19:09

    Marijn:

    Gelukkig maak je je naam nog wel enigszins waar, ik was al bang dat je bijna niet meer ging vissen!
    Ik verwacht nu ook de hele zomer verse vis op de bbq natuurlijk!
    Nu het grootste deel vd Molukken gehad, wat qua reizen mogelijk is? Of moet er nog een tripje volgen?
    En ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar je foto's hoor! Maak eens een selfie!
    Tot snel mails of sms-ens! xxx

  • 04 Mei 2014 - 09:32

    Joke Kruid:

    Haha nu kan ik ineens wel reageren (zie mijn volgende blog...). O, ik bedenk me ineens dat ik net niet was ingelogd, dat zal het zijn...:(! Beetje dom:)

  • 04 Mei 2014 - 09:39

    Hans De Vries:

    Hi Joke,

    ik dacht meteen al dat het Saturnus was die je hebt gezien, maar vanmorgen op de radio werd verteld dat die planeet op dit moment recht tegenover de zon staat. Groetjes, ook van Rita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ambon

Joke

"A GOOD TRAVELER HAS NO FIXED PLANS AND IS NOT INTENT ON ARRIVING"... "THE OCEAN IS CALLING AND I MUST GO"... "WHEN YOU TRAVEL YOU WILL NEVER BE COMPLETELY AT HOME AGAIN, BECAUSE PART OF YOUR HEART WILL ALWAYS BE ELSEWHERE"... Zomaar een paar mooie spreuken die ik ergens tegenkwam. In mijn geval is "elswhere" Indonesië. Ik hou van reizen en dan met name in Indonesië. Hoe dat komt zou ik niet weten. Maar ik hou van de mensen, van de natuur, van de cultuur, van de warmte, van het eten... Ik maak wel plannen maar of alles gaat zoals gepland maakt me niet zo veel uit. En op alle eilanden in Indonesië vind ik mensen die voor langere of kortere tijd vrienden worden waardoor ik me overal thuis voel. Dat neemt niet weg dat het ver van huis heel leuk is om zo nu en dan iets te horen of te lezen van mensen uit Nederland. Dus mocht je willen, voel je vrij om te te reageren op m'n blog!

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 524
Totaal aantal bezoekers 72550

Voorgaande reizen:

30 Maart 2016 - 14 Mei 2016

BALI / MALUKU april/mei 2016

25 Februari 2015 - 11 April 2015

MALUKU / BALI 2015

29 Maart 2014 - 11 Mei 2014

Maluku / Bali 2014

10 Juni 2012 - 07 Juli 2012

Bali / Maluku juni 2012

04 September 2011 - 02 Oktober 2011

Bali / Sulawesi sept. 2011

07 Maart 2010 - 24 Mei 2010

Indonesië 2010

Landen bezocht: