Pendolo / Tentena - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu Pendolo / Tentena - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu

Pendolo / Tentena

Door: yoke

Blijf op de hoogte en volg Joke

16 September 2011 | Indonesië, Batavia

De begrafenisceremonie was m'n laatste dag in Rantepao, Tanah Toraja.'s Avonds nog koffie gedronken bij Yakob thuis. Daarna simpel maar lekker gaan eten in de buurt van de wisma. Daar zaten alweer een paar jongens die ik inmiddels kende. Weet niet meer of ik eerder over Rudy heb geschreven maar daar had ik 2 avonden eerder al hele gesprekken mee gehad. Zo ook deze avond, was weer heel gezellig, we hebben het over het hele leven en alles wat daarbij hoort gehad. Overal op de wereld hebben mensen dezelfde gevoelens ook al denken we vaak dat ze heel anders zijn dan wij. Alweer een mooie avond! De nacht erna sliep ik niet zo goed, had de wekker heel vroeg staan en misschien ook iets te veel bier gehad:). Toen ik 's nachts een paracetamol had ingenomen kwam ik er later achter dat het een malariapil was haha. Gelukkig geen last van gehad...
Om 9 uur zou de bus vertrekken dus ik was er keurig Nederlands om half 9. We vertrokken om 10.04, jam karet... En was de vorige bus van Makassar naar Rantepao luxe, deze dus niet! Heel weinig beenruimte, kaarsrechte zittingen, het gangpad vol met zakken rijst, daar moest je overheen lopen... Om plsm half 12 was al onze eerste stop. Voor koffie dachten ik en 2 Australische meiden waar ik contact mee had. Sommigen gingen eten. Nou, hadden wij dat ook maar gedaan want de volgende stop was om 6 uur 's avonds! Gelukkig had ik water en een soort kroepoek bij me! Weinig gedronken want er waren oook geen sanitaire stops. Ik kwam na die 6 uur m'm stoel bijna niet meer uit haha! Maar ook dit heb ik weer overleefd, om 6 uur gingen we eten. Ik had gevraagd of ze (de chauffeur en 2 "helpers", allemaal zo te zien jongens van een jaar of 18) het wilden zeggen als we in Pendolo waren, zouden ze doen. Tijdens het eten vroeg ik het aan iemand die ik Engels hoorde spreken en toen bleek dat ik er al was en dat m'n homestay een paar honderd meter verder was! Ik zou zo verder zijn gereisd! Ze waren wel geschikt, ik mocht nog meeliften en ben uitgestapt bij de ingang, het was imiddels pikdonker. Moest een weggetje in, ook donker, de echte ingang was helemaal verlaten en daar liep ik dan, alleen met m'n zaklantaarntje... Voelde me toen wel echt alleen! Maar oke, er bleek helemaal aan het eind toch iemand te zijn, beetje sneu type die de "office-manager" was, receptionist dus. Hij had wel een kamer, 't was een groot complex en buiten mij was er helemaal niemand! Hij kwam ook direkt "gezellig" bij me zitten waar ik helemaal geen zin in had maar de man was natuurlijk blij dat er iemand was om mee te praten. Voelde me helemaal niet lekker daar en had direkt al besloten dat ik de volgende dag verder wilde. Na 12 uur was er geen elektriciteit meer dus toen ik 's nachts naar het toilet moest was het eerste wat ik in het licht van m'n lampje zag een hele grote kakkerlak! Even gewacht tot hij weg was haha! De volgende morgen kreeg ik ongevraagd ontbijt wat ik niet wilde want was al een hele dure kamer en ontbijt moest ook nog apart worden betaald! Ze snapten niets van mij geloof ik... Maar ben zsm vertrokken en wilde met een bus naar Tentena. Maar... er ging maar 1 bus en die was al weg. Had ik aan een vrouw gevraagd, kan niet vaak genoeg vertellen hoe blij ik ben dat ik me kan redden met de taal, niemand sprak daar Engels! Maar ze ging weet ik wie voor me bellen, 3 telefoontjes, er kwamen anderen aan, iedereen bemoeide zich er mee, fantastisch! Na een tijdje kwam er een auto aan, weet niet of dit dankzij de telefoontjes was, maar die ging naar Tentena en ik kon mee! Zat ik voor hetzelfde geld prinsheerlijk in een auto! Het komt hier op de een of andere manier altijd wel weer goed, ze helpen je altijd!
Mooi op tijd aangekomen in Tentena, bleek ook een heel leuk wisma te zijn waar gelukkig wat meer mensen rondliepen! Dat was gisteren, 's middags dus niet veel gedaan, wat gewassen, rondgelopen, voor de kamer gezeten, gewoon lekker! 's Avonds eten bij een warung aan het water, kwamen er later 2 mensen uit de wisma bij, eerst Jochem uit Eindhoven en later Sebastiaan uit Leuven, Belgie. Ik zat er al met iemand, een Sulawesi man die ik 's middags in het dorp had ontmoet dus het werd gezellig! Plus later nog toen ik "thuis" kwam, met dezelfde 2, Jeffrey, een half Ind. jongen uit Haarlem, een ouder stel uit Arnhem en een paar gidsen/locals. Leuk maar laat dus...Had vannacht nog wel wat last van m'n maag, niet ernstig maar ga vanavond maar even ergens anders heen. Ziet er trouwens hetzelfde uit, dus of het helpt... De Sulawees heette trouwens Johnny, was z'n echt naam zei hij. Daar ben ik vandaag mee op pad geweest, maar dat de volgende keer!

  • 16 September 2011 - 11:33

    Saskia:

    wat klinkt dat allemaal spannend!

  • 16 September 2011 - 11:33

    Saskia:

    wat klinkt dat allemaal spannend!

  • 16 September 2011 - 16:07

    Annie:

    Wat ben ik toch trots op je!!!!!:-). Zoals jij daar leeft en en je 'voortbeweegt'..... Tsjonge jonge... Mijn complimenten!!! Je hebt bij thuiskomst wel weer een hele tijd nodig om ons alles in details te vertellen! Veel plezier alvast weer op Bali! Cd's

  • 16 September 2011 - 16:07

    Annie:

    Wat ben ik toch trots op je!!!!!:-). Zoals jij daar leeft en en je 'voortbeweegt'..... Tsjonge jonge... Mijn complimenten!!! Je hebt bij thuiskomst wel weer een hele tijd nodig om ons alles in details te vertellen! Veel plezier alvast weer op Bali! Cd's

  • 16 September 2011 - 16:10

    Annie:

    Ik zie nu dat mijn reactie 2x geplaatst is... En aan het eind staat 'Cd's'... Maar dat moeten xxx-jes zijn! Ha ha

  • 17 September 2011 - 07:40

    Janny En Gerard:

    Het is bijna nog spannender dan verhuizen!!
    De verhalen zijn wel weer heel spannend en leuk. Nog heel veel plezier in de jou nog resterende korte tijd in Indonesia. We zijn ook wel heel erg benieuwd naar de foto's van deze reis natuurlijk, maar dat komt wel in Hollanda.

  • 17 September 2011 - 10:33

    Joke Kruid:

    @ saskia: is ook spannend:)!
    @ annie: nou, trots hoeft nou ook weer niet hoor, valt allemaal wel mee als je hier bent! maar nog verhalen genoeg ja, kan uiteraard maar een klein gedeelte bloggen!
    @ janny & gerard: haha, dat geloof ik best! in ieder gevaL minder INspannend haha! Wens jullie heel veel succes met verhuizen en we gaan wat mij betreft gezellig weer een keer foto's kijken...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

"A GOOD TRAVELER HAS NO FIXED PLANS AND IS NOT INTENT ON ARRIVING"... "THE OCEAN IS CALLING AND I MUST GO"... "WHEN YOU TRAVEL YOU WILL NEVER BE COMPLETELY AT HOME AGAIN, BECAUSE PART OF YOUR HEART WILL ALWAYS BE ELSEWHERE"... Zomaar een paar mooie spreuken die ik ergens tegenkwam. In mijn geval is "elswhere" Indonesië. Ik hou van reizen en dan met name in Indonesië. Hoe dat komt zou ik niet weten. Maar ik hou van de mensen, van de natuur, van de cultuur, van de warmte, van het eten... Ik maak wel plannen maar of alles gaat zoals gepland maakt me niet zo veel uit. En op alle eilanden in Indonesië vind ik mensen die voor langere of kortere tijd vrienden worden waardoor ik me overal thuis voel. Dat neemt niet weg dat het ver van huis heel leuk is om zo nu en dan iets te horen of te lezen van mensen uit Nederland. Dus mocht je willen, voel je vrij om te te reageren op m'n blog!

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 72604

Voorgaande reizen:

30 Maart 2016 - 14 Mei 2016

BALI / MALUKU april/mei 2016

25 Februari 2015 - 11 April 2015

MALUKU / BALI 2015

29 Maart 2014 - 11 Mei 2014

Maluku / Bali 2014

10 Juni 2012 - 07 Juli 2012

Bali / Maluku juni 2012

04 September 2011 - 02 Oktober 2011

Bali / Sulawesi sept. 2011

07 Maart 2010 - 24 Mei 2010

Indonesië 2010

Landen bezocht: