Warm in Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu Warm in Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu

Warm in Ubud

Door: Yoke

Blijf op de hoogte en volg Joke

01 April 2014 | Indonesië, Ubud

En ja, gelukkig ben ik ook op Bali goed aangekomen. Op het vliegveld heel lang wachten voor een paar stempeltjes, honderden mensen voor 6 loketten... Maar dat was natuurlijk om iedereen vast aan het Indonesische tempo te laten wennen! Mijn taxi stond klaar, het was spannend hoe lang we er over zouden doen omdat er overal optochten gehouden zouden worden i.v.m. Nyepi. Maar ook dat ging gelukkig goed, geen oponthoud. Mijn "eigen" kamer was bezet, ik zit nu in een soortgelijke kamer in een andere homestay met een heel mooi uitzicht. Sawa's, een paadje, wat huizen, heerlijk rustig!
Eerst nog even boodschappen gedaan omdat ik zondags nergens terecht kon ivm Nyepi.
En 's avonds dus de Ogo-Ogo optochten. Er zijn gigantische poppen gemaakt door de Balinezen, heel mooi maar ook eng soms en angstaanjagend, zij stellen de boze krachten en negatieve machten/goden voor. Ze worden de dag voor Nyepi "uitgenodigd" en "verwend" door de mensen om ze gunstig te stemmen. Dat betekent dat er eten en drinken aan hen geofferd wordt en dat ze 's avonds op een soort bamboerek getild door allemaal (meest jonge) mannen door de straten worden gevoerd, natuurlijk begeleid door gamelanmuzieken dans. Een heel feest, in Ubud waren er heel veel mensen op de been om er naar te kijken.
Omdat sommige poppen zo groot waren werd er door een van hen een stroomkabel geraakt en viel in een deel van Ubud vervolgens het licht uit. Dat maakte het lastig om na die tijd nog wat te eten. Gelukkig zaten er vele families gezamenlijk op straat te eten en hebben we bij een ervan gevraagd of we wat eten mee mochten nemen. En dat mocht, heb ze een soort vergoeding gegeven (waar ze niet om vroegen). En het was lekker en echt Balinees. Rijst (uiteraard), varkensvlees (lekker vet), lawar (een Balinees groente/kruidengerecht met of zonder vers bloed, voor mij zonder) en scherpe groene sambal.
Heb heel lang geslapen, lag denk ik ongeveer half 11 in bed en werd de volgende morgen tegen 9 uur wakker! Was blijkbaar nodig na de laatste hectische tijd...
Nyepi: het was een rustige dag maar ook wel vreemd. Heb de hele dag lekker voor de kamer gezeten, wat kijken, foto's maken, lezen, slapen, puzzelen, muziek luisteren, zo sukkelde ik de hele dag wat door. Er reed geen auto, er ging geen brommer of wandelaar voorbij, iedereen was en bleef thuis. Bijzonder om eens mee te maken! Ik had al gevraagd aan de eigenaar of ik dan water mocht koken bij hen, had o.a. noodles gekocht. Zijn zoon heeft zondags even in de keuken voor me gekookt, had er groentebladeren (bayam) bijgekocht, heerlijk! En lekker de hele dag veel exotisch fruit, soort nasipeer, mangostan, en lekkere vruchtjes waar ik de naam niet van weet. 's Avonds mag er ook geen licht aan, had kaarsen gekocht en heb me dus prima gered!
Het was en is echt warm nu, warmer dan de vorige keer. Loop nu rond te zwalken in Ubud, net een boek geruild wat ik gisteren heb uitgelezen.
Hoef verder even niets, ga zo even ergens wat eten, een lekkere nasi champur ofzo...:).
Hoe ik het verder in ga vullen is nog even afwachten, Made mijn gids/vriend zou misschien mee naar de Molukken maar hij heeft volgende week een crematie van een tante. Dat is daar een hele ceremonie en daar kan niemand bij worden gemist, alleen door verbranding gaat de ziel naar de hemel en wordt daarbij begeleid doort de familieleden e.d.
Maakt me ook niet zo veel uit, als ik maar genoeg tijd heb om de meeste van de geplande Molukse eilanden te bezoeken!
Er is hier niet veel veranderd qua computers, ik kan nog steeds geen SD kaart plaatsen dus geen foto's. Zal op FB even proberen...
En dan voor nu maar tot de volgende keer! Ik vermaak me hier wel...:)

  • 01 April 2014 - 09:59

    Lony De Graaff:

    He Joke! Fijne reis en geniet van alle indrukken en ontmoetingen. Ik heb je bij AH niet meer gezien, maar heb iets gehoord over een limo....

  • 01 April 2014 - 11:30

    Roelie:

    Leuk Joke om in gedachten met je mee te wandelen een hele fijne tijd daar.groetjes

  • 01 April 2014 - 11:36

    Marijn :

    Mamsie, wat fijn dat je weer heerlijk tussen de sawa's zit! En wat fijn dat je geen vers bloed bij je maaltijd hebt genomen!
    Tot de volgende keer, liefs!
    PS zag net dat ik dit eigenlijk onder het verkeerde stukje had gezet dus hier nog een keer!

  • 01 April 2014 - 11:44

    Rita De Vries:

    Hi Joke, Het is weer leuk om je op je reis te volgen, Hans en ik kijken weer uit naar je leuke berichten met reiservaringen, net een boek!
    Veel plezier en tot schrijfs indien mogelijk! Rita.

  • 01 April 2014 - 12:41

    Janneke:

    Hoi Joke, in de lunchpauze even je bericht lezen. Waan me direct in een andere wereld. Heerlijk! Best een beetje jaloers! Vee plezier! lb

  • 01 April 2014 - 15:26

    Marja Kors:

    Hallo Joke. Wat leuk om dagelijks weer je reisverslagen te lezen. Tussen de regels door lees ik dat het weer heerlijk is om in Ubud te zijn. Omgeving eten en natuurlijk ...de hitte....Geniet van alles. XX Marja

  • 01 April 2014 - 18:48

    Janet:

    Hé lieve Joke,
    Wat een mooi verslag weer, wat een heerlijk verhaal om te lezen. Ik blijf je graag volgen en voel bijna de sfeer daar. Maar dat kan natuurlijk niet echt. Want om de sfeer te voelen, moet je daar zijn, en jij bent er. Onmiskenbaar! Heel veel plezier!

  • 01 April 2014 - 20:13

    Dorothee:

    Ohhhh wat klinkt het weer spannend en zóóoóó relaxed...... Heerlijk, jij hebt je draai en tempo alweer gevonden zo te lezen! Geniet en tot de volgende keer!

    xx, Dot

  • 01 April 2014 - 20:59

    Joke:

    Hoi Lieverd,
    wat super om zo je reis mee te maken, je proeft een klein beetje de sfeer en de warmte van de mensen daar. hoop dat je een fantastische reis heb en al je eilanden kan bezoeken.

    Tot het volgend verslag.
    Geniet ervan meid, je hebt het verdiend.

  • 01 April 2014 - 21:27

    Annie:

    Wát een relaxte start! Wat heb je ook alweer leuke, spontane dingen meegemaakt! Wát weer 'een wereld van verschil' met Nederland... Nu dus bedenken wat en hoe (per boor of per vliegtuig...) je nu verder gaat? Héél fijne tijd verder meissie! Ik kijk weer uit naar je volgende verslag! Liefs en X, Annie

  • 01 April 2014 - 23:17

    Alice:

    Hoi Joke, fijn om te lezen dat je goed aangekomen bent. Ik ga met veel plezier je reisverslagen lezen.
    Het lijkt me heerlijk om daar eens een vakantie mee te maken. Wie weet ooit....
    Voor nu doe ik met jou verslagen.

    Heel veel plezier en geniet ervan!

    Alice

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ubud

Joke

"A GOOD TRAVELER HAS NO FIXED PLANS AND IS NOT INTENT ON ARRIVING"... "THE OCEAN IS CALLING AND I MUST GO"... "WHEN YOU TRAVEL YOU WILL NEVER BE COMPLETELY AT HOME AGAIN, BECAUSE PART OF YOUR HEART WILL ALWAYS BE ELSEWHERE"... Zomaar een paar mooie spreuken die ik ergens tegenkwam. In mijn geval is "elswhere" Indonesië. Ik hou van reizen en dan met name in Indonesië. Hoe dat komt zou ik niet weten. Maar ik hou van de mensen, van de natuur, van de cultuur, van de warmte, van het eten... Ik maak wel plannen maar of alles gaat zoals gepland maakt me niet zo veel uit. En op alle eilanden in Indonesië vind ik mensen die voor langere of kortere tijd vrienden worden waardoor ik me overal thuis voel. Dat neemt niet weg dat het ver van huis heel leuk is om zo nu en dan iets te horen of te lezen van mensen uit Nederland. Dus mocht je willen, voel je vrij om te te reageren op m'n blog!

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 72569

Voorgaande reizen:

30 Maart 2016 - 14 Mei 2016

BALI / MALUKU april/mei 2016

25 Februari 2015 - 11 April 2015

MALUKU / BALI 2015

29 Maart 2014 - 11 Mei 2014

Maluku / Bali 2014

10 Juni 2012 - 07 Juli 2012

Bali / Maluku juni 2012

04 September 2011 - 02 Oktober 2011

Bali / Sulawesi sept. 2011

07 Maart 2010 - 24 Mei 2010

Indonesië 2010

Landen bezocht: