SANUR, JAKARTA, AMSTERDAM, MEPPEL... - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu SANUR, JAKARTA, AMSTERDAM, MEPPEL... - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Joke Kruid - WaarBenJij.nu

SANUR, JAKARTA, AMSTERDAM, MEPPEL...

Door: Yoke

Blijf op de hoogte en volg Joke

15 Mei 2016 | Indonesië, Sanur

Selamat pagi semua!
De eerste dag Sanur was dus weer een feit. Kwam er later achter dat ik op de doorgaande weg linksaf moest slaan om andere / leukere eettentjes en winkeltjes te vinden. En op het strand goed uitkijken waar je de zee ingaat, op veel plaatsen groeit er na een paar meter een soort lang grof zeegras, niet prettig om te voelen als je zwemt!
De volgende (tweede) dag eerst maar eens een heel eind gelopen. Nog wat spulletjes gekocht die op mijn lijstje stonden (ja, dat lijstje was lang). ´s Middags heerlijk een strandbedje gehuurd en luxe gelegen. Ergens wat gedronken, wat gepraat met iemand die daar werkte. Er kwam een verkoper langs met manden met allerlei etenswaren. Ik moest iets wits in een zakje proeven, het was kue (koek/cake) met kleefrijst en kokos, lekker! ’s Avonds weer gepraat met Suardika, de eigenaar van mijn homestay. Hij was weer bezig met zingen en vertelde dat hij daar een heel speciaal iemand in was en dat hij heel vaak zong bij ceremonies in de tempel en bij speciale gelegenheden, als er bijvoorbeeld iemand was overleden. Dan bellen ze hem en gaat hij de speciale liederen voor die gelegenheid zingen, hij krijgt daarvoor betaald. Hij heeft een heleboel boeken met teksten, allemaal geschreven in het Sanskriet. Dit is een “dode” (heel oude en prachtig geschreven en gesproken) taal maar hij kan het lezen. Hij zong hele stukken maar ik had geen cameria o.i.d. bij me… Sommigen vinden deze manier van zingen helemaal niks maar ik vind het mooi!
De laatste ochtend de rugzakken gedeeltelijk opnieuw ingepakt. Als je er 2 dagen in gaat trekken is het zo weer een chaos. En ik wist natuurlijk niet precies wat ik waar gestopt had… Gelukkig paste alles nog steeds ondanks dat ik aardig wat heb gekocht, mede voor 20 mei. Wat me nog wel enige zorgen baarde was het gewicht maar dat zou ik pas op het vliegveld weten.
De laatste keer strand, de laatste massage, een laatste lunch en een laatste wandeling en dat was het voor deze keer! Ik mocht tot 16.00 uur op mijn kamer blijven i.p.v. tot 12.00 uur, dat was wel lekker, kon ik nog even douchen enzo.
Toen ik beneden was ging Suardika een stukje zingen dat hij speciaal had uitgezocht voor deze gelegenheid nu ik wegging. Mooi! Precies op tijd kwam mijn taxi voorrijden en kon ik instappen. Normaal is het een half uur naar het vliegveld vanaf Sanur maar we hebben er een uur over gedaan. Ook hier de vrijdagmiddagdrukte. Maar ik was mooi op tijd, ingecheckt en benieuwd. Yes, meer dan 20 kg.: 21,4. Ik denk dat je dan in NL direct moet bijbetalen (maar weet het eigenlijk niet). Hier was er niemand die er naar keek, er werd alleen uitgebreid uitgelegd dat alles in Jakarta automatisch ging met de bagage. Hoera dus op naar gate 2. Daar een poos gewacht en ineens zag ik niemand meer. Was aan het lezen dus even niet opgelet. Op de borden gekeken, was het gate 1C geworden. Daar naar toe, een heel eind. Gelukkig bekende gezichten en weer wachten. Ineens kwam er een man aan die begon te roepen “Denpasar gate 2…”. This is Indonesia… Iedereen weer het hele eind terug naar gate 2 en daar weer wachten. Uiteindelijk met bijna een uur vertraging vertrokken. Na 2 uurtjes vliegen aangekomen op Jakarta. Uitgestapt via een vliegtuigtrap, het was inmiddels donker. Geen bussen om ons naar het gebouw te brengen. Die kwamen er voorlopig ook niet, we hebben wel een half uur moeten wachten. Eindelijk binnen had ik i.p.v. ruim 2 uur overstaptijd, wat ik altijd zo leuk vind om even koffie te drinken en zo, nog geen half uur over. Dit is ook één van de redenen waarom ik altijd een ruime overstaptijd boek, dan is er niet zo snel paniek over gemiste vluchten. Geen koffie dus maar direct door naar het grote toestel om in één ruk naar Amsterdam te vliegen. Deze keer gingen we op tijd de lucht in en na een uurtje volgde er een (voor mij tweede) avondmaaltijd. Ben dan zo zwak dat ik niet kan weigeren, het is echt lekker! Erna gingen de lampen uit en konden we slapen. Moet zeggen dat me dat aardig is gelukt! Wel met behulp van een paar malatoninepilletjes, dat werkt prima! We hadden waarschijnlijk de wind mee, we landden bijna een half uur te vroeg op Schiphol. Waar een welkomstcomité me stond op te wachten, geweldig! Uitbundige begroetingen natuurlijk en lekker koffie gedronken en bijgekletst. Daarna de trein in en naar Meppel. En ja, wat koud hier!
Iedereen dank voor het lezen van mijn ontboezemingen en voor het plaatsen van eventuele reacties! Altijd fijn om te lezen in den verre! Hopelijk zie ik velen van jullie a.s. vrijdagavond bij de Indonesische avond in Zael!
Liefs, sampai jumpa lagi en amatooooo!!!

  • 15 Mei 2016 - 09:46

    Janet:

    Ha Joke,

    Wat heb ik met plezier alles gelezen wat jij zo schitterend hebt verwoord!
    Je gebruik van onze taal is zó goed en ontspannend om te lezen, je kunt er zo een boekje van laten maken!
    Helaas kan ik niet op 20 mei naar Zael komen, we hebben met de vrouwelijke helften van de Nijlands een wijnproeverijtje. Als ik eerder had geweten dat jij deze avond een mooie presentatie ging verzorgen, had ik voor een andere avond wijnproeven willen kiezen.
    Maar helaas. Ik hoop dat het een fijne avond wordt. Er is vast veel belangstelling!
    En misschien komt er nog wel eens weer zo'n leuke Indonesië-avond.
    Ik hoop voor jou (en ons) dat het gauw weer warm wordt in Nederland!

    Lieve groet, Janet.

  • 15 Mei 2016 - 11:23

    Marja Logtmeijer:

    Joke tot vrijdag , dan live verslagen ook geweldig.

  • 15 Mei 2016 - 12:21

    Rudolf:

    Welkom thuis joke
    Van wereld stad Jakarta to wereld stad Meppel
    bedankt voor spannende belevenische reisverhalen tot de 20e zie je
    Gr Rudolf

  • 15 Mei 2016 - 12:40

    Aly Hilberts:

    WELKOM THUIS Joke! Oost west, thuis is het ook zo gek nog niet toch?

  • 15 Mei 2016 - 12:56

    Robby Botter:

    Selamat datang Joke ;-) welkom terug heb weer genoten van jou reisverslagen en wens je veel succes plezier as vrijdag. Salam manis Robby ;-)

  • 15 Mei 2016 - 22:17

    Lieve Uit België:

    Bedankt Joke om de bijna dagelijkse belevenissen neer te pennen, zodat we toch een beetje konden meegenieten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

"A GOOD TRAVELER HAS NO FIXED PLANS AND IS NOT INTENT ON ARRIVING"... "THE OCEAN IS CALLING AND I MUST GO"... "WHEN YOU TRAVEL YOU WILL NEVER BE COMPLETELY AT HOME AGAIN, BECAUSE PART OF YOUR HEART WILL ALWAYS BE ELSEWHERE"... Zomaar een paar mooie spreuken die ik ergens tegenkwam. In mijn geval is "elswhere" Indonesië. Ik hou van reizen en dan met name in Indonesië. Hoe dat komt zou ik niet weten. Maar ik hou van de mensen, van de natuur, van de cultuur, van de warmte, van het eten... Ik maak wel plannen maar of alles gaat zoals gepland maakt me niet zo veel uit. En op alle eilanden in Indonesië vind ik mensen die voor langere of kortere tijd vrienden worden waardoor ik me overal thuis voel. Dat neemt niet weg dat het ver van huis heel leuk is om zo nu en dan iets te horen of te lezen van mensen uit Nederland. Dus mocht je willen, voel je vrij om te te reageren op m'n blog!

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 821
Totaal aantal bezoekers 72531

Voorgaande reizen:

30 Maart 2016 - 14 Mei 2016

BALI / MALUKU april/mei 2016

25 Februari 2015 - 11 April 2015

MALUKU / BALI 2015

29 Maart 2014 - 11 Mei 2014

Maluku / Bali 2014

10 Juni 2012 - 07 Juli 2012

Bali / Maluku juni 2012

04 September 2011 - 02 Oktober 2011

Bali / Sulawesi sept. 2011

07 Maart 2010 - 24 Mei 2010

Indonesië 2010

Landen bezocht: